Liluja

Debut roman af Githa Ben-David

Handling:

En fortælling om en terroraktion i Haifa, Israel oktober 2001 set fra flere sider ud fra et menneskeligt perspektiv. Læseren må selv tage stilling - her er ingen skurke, kun mennesker, som forsøger at få det bedste ud af livet.

Anmeldelser af LIluja:

Hvor er Liluja neglebidende spændende og så utrolig godt fortalt. Meget fine person - og landskabsbeskrivelser. Alt er bygget op, så man føler, at man selv er til stede. Den er så spændende og superb skrevet - hold da op, den bog er bare god.
Hanne Elena Rørbech, Roskilde

"SOM ET VREDESSKIB SEJLER HAN LANGS KYSTEN,I SVAL MODVIND UDEN ØRE FOR MÅGERNES SKRIG ... VREDEN SER KUN EN VEJ" ... som en håndgranat er din bog, skrevet så bevidst og realistisk, så da selvmorderen Amjad sprænges i luften, ryger jeg med i tusinde stykker, ud i en varmt sandet uvirkelighed, så stærkt fanger du mange menneskers liv flettet sammen med håb og poetisk sans.
Stor realistisk viden om Israel giver du videre, TAK TAK TAK. Lone Sander

"Bogen gav mig virkelig en viden, som jeg ikke før har haft. Jeg har aldrig tænkt på de spændinger, der er i de områder, du beskriver. Jeg vidste, at der var mange interesser på spil, men at der var så meget gammelt nag, de forskellige folk og religioner imellem, havde jeg aldrig drømt om og heller ikke lært noget om, hvis jeg ikke havde læst din bog.
Bogen var skrevet i et sprog, der var let at læse, men til start skulle man virkelig holde tungen lige i munden med alle de personer der var involveret. Det hjalp så, da der blev en sammenhæng lidt længere henne i bogen. Det er endda nok den eneste bog, jeg har lyst til at læse en gang til, det gør jeg normalt aldrig, men der var så mange følelser involveret, så jeg tror, at den giver en oplevelse mere. En virkelig god læseoplevelse."   Rita Kampff

"Ja, men mig som aldrig orker at læse - næmest sluger din bog, fordi den ene sætning simpelthen tager den næste i et vidunderligt flow - sådan skal man skrive, synes jeg - elegant - let flydende - ja!!!!" Lise Wille Jørgensen

"Liluja er så fyldt med kærlighed og jeg følte en dyb connection med person-galleriet! De unge elskende, den stakkels fortabte Amjad (ser vi ham på gaden og husker vi at sende ham kærlighed?), Eitan politimanden, - jøder, arabere og kristne - alle med stor ærbødighed og respekt, og Cynthia (den spirituelle nomade, som jeg tit møder i butikken)… Og slutningen af bogen, hvor Sarah “synger” for Cynthia - det er sjældent at ordene forsvinder og man mærker en anden dimension, hvor alt bare er - i en bog! ” Helle, indehaver af Soulbooks

“‘Liluja’ er den mest sobre fortælling om Mellemøstkrisen, Israel og Palæstina, jeg har læst. En arketypisk fortælling om ægte mennesker, om liv og død, adskillelse og kærlighed, skrevet af et menneske, som selv har haft konflikten inde på livet.” Lars Muhl

310 sider, pris: 298 kr – Forlaget Gilalai · www.gilalai.com

Skift sprog

Nyheder